On tai Off – missä on välimuoto?

posted in: Elämä, Hyvinvointi, Ruoka | 0

Nyt on Vappu juhlittu ja aloin miettimään miten vappua juhlitaan.

Itselleni ruoka kuuluu jokaiseen juhlaan, oli sitten kyse joulusta tai juhannuksesta, niin aina juhlaa juhlistetaan hyvällä ruualla. Olen myös sitä mieltä että se kuuluu tähän Elämänmakuiseen Seikkailuun, pitää vaan osata palata ns. normaaliin sitten kun juhlat on juhlittu 🙂
Monella meistä on varmasti päässään ajatus täydellisesta ruokavaliosta ja siihen ei siellä päässä kuulu herkut ja ”roska”ruoka.

Mitä tapahtuu, jos kiellämme itseltämme joitakin ruokia? Tässä kohtaa monella tulee se repsahdus, sen jälkeen itsensä ruoskiminen, sekä se että itselleen ei osata antaa anteeksi. Tätä olen myös paljon tehnyt itse ja edelleen välillä hiipii ajatuksiin ajatus, ”no, niin nyt kaikki hyvä mitä olen saanut aikaan on mennyttä”. No ei ole, koska huomenna on aina uusi päivä ja uusi mahdollisuus tehdä parempia valintoja, ruokavalion pitäminen ei ole ehdotonta puuhaa.

Ja samalla yritetään syödä koko norsu kerralla ja pistää kaikki ruokavaliossa kerralla kuntoon, kun eikö olisi järkevämpää laittaa sitä ruokavaliota kuntoon askel kerrallaan, ensin aamiainen että se ylipäätään tulee syötyä ja sitten lounas, jne jne.

Kannattaa opetella valmistautumaan ja miettiä aterioita valmiiksi muutama päivä etukäteen ja aina pitää kaapissa sellaisia raaka-aineita mistä saat nopeasti valmistettua aterian (aamiainen, lounas, päivällinen) jos tulee vaikka kiirus. Opetella kannattaa myös joustavuutta, pois siitä täydellisestä ruokavaliosta, koska täydellistä ruokavaliota ei ole mielestäni ole olemassakaan.

Vaikka ohjeita on netin ihmeellinen maailma pullollaan, niin jokaisen kannattaa napata sieltä se mikä itselle sopii.

Kerron mikä itselleni sopii tällä hetkellä:

Aamu alkaa Fitlinen aamujuomalla joka tällä hetkellä sisältää: Herbaslim tee, Basics, Activize ja Sydänduo, tämän juotuani lähden Paten kanssa lenkille ja sitten on aika istua aamiaispöytään.

Aamiaispöydässä minulla on mehu, joka on tehty milloin mistäkin (mehustuksesta tulossa myöhemmin lisää), rasvakahvi, Fitline jogurtti yleensä jollakin vähäsokerisella myslillä tai marjoilla tai pala ruisleipää juustolla.

Lounas on minulla usein Fitline Shape josta löytyy muutamia makuja, mutta banaani, suklaa ja mansikka ovat ehdottomat suosikkini

Päivällinen on perheen kanssa sitä mitä kaapissa valmiiksi tehtynä

Iltapala on nykyään leivän sijasta smoothie sisältää marjoja, hedelmiä ja vihanneksia. Illan viimeiseksi juon Restoraten joka auttaa yön aikana palautumaan.

Tämä on oikeastaan se oma normaalin päivän runko, siihen saattaa tulla  työpäivän kulusta johtuvia muutoksia ja aina extempore jutut saattavat muuttaa suunnitelmia, mutta nykyään osaan suhtautua niihin jo joustavasti, koska yksi lounas syötynä jossain muualla kuin kotona, ei kaada sitä kaikkea hyvää jonka kroppaani olen tällä hetkellä saanut rakennettua ja muuallakin kuin kotona pystyn nykyään tekemään loistavia valintoja, en ehkä enään toteuta sitä omaa ihmiskoettani :), saat tietää tästä ihmiskokeesta lukemalla aiemman tekstini. Paras oppi mikä itselleni ruokavalion suhteen on nyt tarttunut matkaan mukaan eletään 80/20 menetelmällä, viikosta suurin osa päivistä syödään terveellisesti, viikonloppuna voidaan vähän herkutella.

Ei siis olla itsellemme liian ankaria, kukaan meistä ei pysty täydellisyyteen vaan opetellaan tekemään hyviä valintoja!

Elämänmakuisin Seikkailu terveisin

Kaisa

 

PS. Fitline tuotteista löydät lisää infoa siihen liittyvästä välilehdestä.

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *